Заболявания на венците - SofiaDental

Заболявания на венците

Гингивит

Заболявания на венците

Заболяванията на венците представляват инфекция на тъканите, които обкръжават и поддържат зъбите. Те са главна причина за загубата на зъби при възрастните. Тъй като те протичат преобладаващо безболезнено, вие трудно бихте установили тяхното развитие. Отнесено към пародонтозата, гингивитът също се причинява от зъбната плака, която представлява лепкав филм върху повърхността на зъбите ни, произвеждан постоянно от бактериите в устната кухина.

Ето някои тревожни признаци, които могат да ни сигнализират за проблема:

• Лесно кървящи венци
  • Зачервени, подути, чувствителни венци
  • Венци, които са се отдръпнали от зъбите
  • Наличие на лош дъх и вкус в устата
  • Постоянни зъби, които са подвижни и се раздалечават един от друг
  • Всяка промяна в начина по който зъбите контактуват при всяко захапване

Някои от факторите които повишават риска от развитие на гингивитите:

• Лоша орална хигиена
  • Тютюнопушенето
  • Генетична предразположеност
  • Разрушени зъби, които задържат храна и е трудно да бъдат запазени чисти
  • Бременност, Менструален цикъл
  • Диабет
  • Лекарствени терапии, вкл. стероиди, някои видове анти-епилептични препарати, противотуморни лекарства, някои калциеви блокери и контрацептивите

Ако смятате, че страдате от заболяване на венците обърнете се към вашият стоматолог, защото колкото по-скоро вземете мерки, толкова по-добра би била прогнозата от провежданото лечение. Ранната фаза, се нар. Гингивит. При него е налице подуване и зачервяване  на венците, както и лесно кървене при дразнене с четка за зъби или дори спонтанно. Нормално венците имат бледо-розов цвят. В тази фаза, заболяването е все още обратимо и обикновенно се лекува с професионално почистване на Зъбен Камък от зъболекар и напътствия за подобряване техниката на личното почистване на зъбите.

Напредналата фаза на венечното заболяване се нарича парадонтит (пародонтоза). Голям процент от хората след 30г. възраст страдат от това състояие. Заболяването води до загуба на тъканта обграждаща зъбите, съпроводена и с прогресивна загуба на кост. Последната осигурява стабилността на зъбите, като нейната загуба води до тяхното разклащане, т.е. зъбите стават подвижни. В напредналата фаза на заболяването се стига и до изваждане на зъби.

Понякога парадонтитите могат да протекат агресивно и да доведат до бърза загуба на кост, което би имало лоша прогноза за запазването на зъбите. Често се развиват при пациенти с общо добро здраве, но има и доказателства, че хора болни от диабет или претърпяли сърдечен удар са по-предразположени, към по агресивното протичане на пародонтита.

Възможно е да имате венечно заболяване без да имате предупредителни сигнали. Това е основателна причина за редовни контролно профилактични прегледи, които са много важни за получаването на обективни данни. Добрата и постоянна домашна грижа е в основата за предотвратяването на гингивитите.

Запомнете: Не е необходимо да губите зъби, поради пародонтоза. Просто четкайте 2 пъти на ден, използвайте конци за междузъбните пространства, яжте балансирано и посещавайте редовно стоматолога си за профилактика.

Гингивит

Пародонтит